Deze kreet zag ik vandaag voorbijkomen in het stadsbeeld.
Het triggerde me tot het schrijven van deze blog.
Enerzijds omdat ik het een erg grappige opmerking vond; anderzijds omdat ik het , in negatieve zin, een teken van deze tijd vind, waarin we continu verleid worden om weg te gaan bij onszelf en afleiding te zoeken in kopen of entertainment.
De reden waarom het me zo raakte is dat ik het enerzijds (h)erken en anderzijds ook zo afwijs omdat ik weet dat het (uiteindelijk) niet werkt.
Ik (h_erken het, dat shoppen afleiding biedt; ook bij mannen. Die ‘shoppen’ dan wel niet in de winkelstraat, maar hebben dan hun ‘hobby’. En die mag (veel) geld kosten.
Bij mij waren het vroeger vaak dure horloges, en ook motoren. Talloze heb ik er gehad. En de bottom line was – het was toch nooit nét niet goed.
De dure horloges raakte ik op uitgekeken, en de motor moest toch iedere keer nét een ander merk of type zijn.
Ook nu nog ken ik de verleiding maar weet , en ervaar ik, dat het echt niet werkt. Want shoppen is ontkennen en op zijn best symptoombestrijding.
Iedereen weet dat eigenlijk wel. Lemmy van Motörhead zei het al: “ the chase is better than the catch”.
Zo is het ook…
Maar daar wil ik nog aan toevoegen dat je de ‘chase’ , oftwel de jacht beter kan omzetten in een zoektocht.
Een innerlijke zoektocht waarbij je je onvrede met wat er is op gaat sporen. Door te kijken naar de oorzaak van je onvrede waarom je telkens moet gaan shoppen.
Of dat meer kost dan shoppen..? Dat hangt er natuurlijk wel een beetje er van af of je een dure smaak hebt.
Maar waar een aankoop alleen maar devalueert in waarde, heeft een investering in ontwikkeling van jezelf een meerwaarde voor de rest van jouw leven en het leven van jouw naasten!
Weet jij al of je de volgende keer een aankoop doet of een investering..?
Begeleiding tot de kern!